poniedziałek, 31 marca 2014

Coca-cola czy Pepsi?


Nazwy Coca-cola i Pepsi są znane wszystkim. Nie ma zapewne wśród nas osoby, która by choćby nie spróbowała tych dwóch, słynnych na cały świat, napojów gazowanych. Jednak czemu zawdzięczają taki wielki sukces? Jakie były ich początki? Jak przebiegała konkurencja między firmami? Czy od razu stały się fenomenem? W moim dzisiejszym poście postaram się Wam możliwie jak najbardziej przybliżyć historię tych wielkich korporacji.

Na sam początek wspomnę że, Cola i Pepsi powstały pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Słynną recepturę Coca-coli opracował farmaceuta John Stith Pemberton w 1886 roku. Warto tu wspomnieć że sam Pemberton był silnie uzależniony od morfiny i kokainy, co miało znaczący wpływ na skład Coli, gdyż zawierała ona liście koki, w których występowała substancja czynna: kokaina (została wycofana w pierwszych latach XX wieku). Napój nosił wtedy nazwę "Pemberton’s French Wine Coca". Twórca umarł półtora roku po stworzeniu napoju zapewne nieświadom, jak wielką popularnością zyska ów napój, który w początkowym zamierzeniu miał koić zszargane nerwy i uspokajać. Wynalazca opisywał go jak "pyszny i orzeźwiający napój tak dobry, że Bóg by nim nie wzgardził”.

Sama butelka, gdzie był nalewany napój również zasługuje na uwagę, ze względu na jej charakterystyczny kształt, który czyni ją nie możliwą do pomylenia z jakimkolwiek innym butelkowanym płynem. Od roku 1915 zostały stworzone specjalne unikatowe butelki Coca-coli. Miało to na celu odróżnienie przez konsumentów która Cola jest tą "zaufaną" Colą, która jest jej tylko marnym "substytutem".

Początki Pepsi również były podobne. Również jej receptura była opracowana przez człowieka z branży farmaceutycznej Caleba Bradhama, który wymyślił napój w 1893 roku, produkując go we własnym domu, pod nazwą "Napój Brada". Nazwa ta została zmieniona na Pepsi-Cola wzięta od enzymu pepsyny zawartego w napoju pomagającego na niestrawność, w czasie gdy kreator sprzedawał go razem ze swoimi lekami w aptece.

Oba te słynne napoje, stały się "odkryciem XX wieku" i istnym hitem w Stanach Zjednoczonych. Dzięki środkom jakie wpłynęły na konta tych firm mogły one rozpocząć intensywną kampanie reklamową, która zaowocowała jeszcze większym wzrostem popularności i rozpoczęciem konkurencji między dwoma wielkimi korporacjami. 

Ostra rywalizacja trwała w latach 1939-1943, gdzie początkowo, między Colą a Pepsi istniała ogromna przepaść. Na jedną wypitą butelkę Pepsi, przypadały dwie butelki Coli. Jednak podczas trwania II Wojny Światowej, popularność Coli stanęła w miejscu, z Pepsi wciąż zdobywało nowe rzesze wielbicieli. Dzięki dobrym posunięciom prezesów Pepsi-coli, zdobyła ona rynki w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie, podczas gdy firma Coca-cola przeżywała kryzys. Dopiero pod koniec lat 50 znów powróciła do gry. Pojawiając się na azjatyckim rynku była pierwszym zagranicznym napojem, który uzyskał pozwolenie na rozpowszechnianie w Chińskiej Republice Ludowej. 

Lata 80 XX wieku okazały się być jednymi z największych porażek jak i sukcesów obu korporacji. Stało się tak za względu na ponowny kryzys firmy Coca-cola i dwie mistrzowskie kampanie reklamowe: pierwsza, Pepsi Generation, przekonywała, że "Pepsi jest napojem dla młodzieży" w przeciwieństwie do Coca-coli, którą piją rodzice. Było to hasło wycelowane w młodych ludzi oraz tych, którzy lubili wyzwania i eksperymenty. Druga: tzw. "Pepsi Challenge"- wyzwanie Pepsi, była to pierwsza reklama typu "wyzwanie" która wciąż jest stosowana przez firmy. Polegała ona na reklamie gdzie była osoba z zasłoniętymi oczami, porównywała smak Coca-coli i Pepsi i oczywiście zawsze wybierała Pepsi. Te proste chwyty spowodowały że Pepsi znów górowało na Colą. Wszystko to stało się zgodnie z planem Robert C. Goizueta, dyrektora generalnego The Coca-Cola Company. Postanowił on zmienić niemal 100-letnią recepturę Pemberton'a, w 1985 roku na rynku pojawił się nowy napój (Coca-cola Light) , który nie tylko poniósł sromotną porażkę, i spowodował utworzenie się nawet związku obrońców starej Coli. Widząc jak sprzedaż lawinowo spadła, stara Coca-cola powróciła na sklepowe półki. I o dziwo, dzięki temu zabiegowi korporacja nie tylko odzyskała utraconą cześć rynku, a także zyskała o wiele więcej, tak więc szczęście znów uśmiechnęło się do Coca-coli, wynosząc ją na szczyty.

To co czyni Coca-colę bardziej rozpoznawalną od Pepsi, to jej światowy marketing. Coca-Cola odcisnęła bardzo mocne piętno we wszystkich płaszczyznach życia społecznego i jak i w samej podświadomości ludzkiej. Symbol Coli towarzyszył w Igrzyskach Olimpijskich od roku 1928 przez sztukę, gdzie również znalazła się seria grafik związanych z Colą. W 1985 roku znalazła się nawet w kosmosie, gdzie również miała za zadanie napędzać popyt na swoje wyroby. Święta i Mikołaj, dbanie o środowisko... to tylko jedne z licznych motywów reklamowych tej korporacji.

Na pierwszy rzut oka Coca-cola i Pepsi wydają się być podobne, jednak gdy bliżej im się przyjrzeć, mają zupełnie różnie historie, odmienne wzloty i upadki, inny skład i inny smak. Aczkolwiek w kwestii smaków, niejednokrotnie spotykałem się z sytuacją gdzie pojawiały się spory między moimi znajomymi, "która jest lepsza?" Jedni twierdzili że Coca-cola, mówiąc: Pepsi jest gorzka", za to drudzy: "Pepsi smakuje lepiej, a Cola zostawia dziwny posmak". Trafiali się nawet tacy co lubili po równo oba napoje lub nie przepadali za żadnym z nich. Kwestia smaku to naprawdę bardzo subiektywna kwestia, więc nie da się obiektywnie stwierdzić, który z tych napojów jest lepszy. Ja jedynie mogę dodać że sam preferuję raczej Coca-colę ze względu na jej słodki smak, lecz nie skreślam tym Pepsi, która również nie jest zła. A jakie są wasze gusta?

Konrad Jazgar

BIBLIOGRAFIA:
"Wielkie błędy człowieka" Pere Romanillos
http://pl.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola
http://www.opoka.org.pl/biblioteka/X/XB/pepsi1.html
http://www.cocacola.com.pl/
http://pl.wikipedia.org/wiki/Pepsi

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.