wtorek, 5 stycznia 2016

L'épiphanie czyli święto Trzech Króli we Francji

W związku ze zbliżającym się świętem Trzech Króli - 6 stycznia. Chciałabym wam przedstawić jak wygląda to święto w kulturze francuskiej. Od kilku lat bardzo interesuje się kulturą francuską , właściwie od kiedy zaczęłam chodzić do gimnazjum , uczyć się tego wspaniałego języka , próbować smaków Francji . Dziś chciałabym się podzielić z wami moją wiedzą na temat tej tradycji. 


Galette des rois - ciasto Trzech Króli 

Ciasto Trzech Króli


We Francji najczęściej wykonuje je się z ciasta francuskiego nadziewanego masą migdałową . Tradycyjnie do ciasta dawało się ziarno bobu. Osoba , która odnalazła to ziarno stawała się "królem" , który przez cały dzień miał nosić specjalnie przygotowaną na ta okazję koronę. Z czasem ziarno bobu zastąpiono figurkami , pod koniec XVIII wieku w ciastach zaczęły pojawiać się ceramiczne figurki przedstawiające 
dzieciątko Jezus . Po Rewolucji francuskiej zastąpiono go czapką frygijską
Jest to tzw. czapka wolności , która wyglądem przypomina czapkę którą noszą smerfy .

Czapka frygijska

Obecnie kształt figurki zależy od fantazji piekarza . Temu zwyczajowi przypisuje się korzenie w tradycjach starożytnego Rzymu.

Dziś na lekcji francuskiego obchodziliśmy święto Trzech Króli , co prawda nie mieliśmy tradycyjnego ciasta migdałowego jednak nasza koleżanka upiekła babeczki . W jednej z nich znajdowała się figurka. 
Akurat ja trafiłam na to szczęśliwe ciastko i zostałam koronowana na "królową" miałam dziś nosić koronę 
z burger king'a lecz ponosiłam ją tylko na lekcji francuskiego . Moją szczęśliwą figurką było małe autko.

Dziś opisałam wam namiastkę kultury francuskiej . Nic tylko spróbować upiec lub kupić ciasto i jutro wraz z rodziną trochę spędzić czasu , może i ty będziesz "królem" swojego domu chodź przez ten jeden dzień :) 








1 komentarz:

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.