Relacja z pierwszej debaty projektu „ZNAK w szkole"
Nasza "Wspaniała Jedenastka" z IV LO. Uczniowie z klas 1b, 1c, 1e, 1f, 1h
Jeśli ktoś uważa, że współczesnej młodzieży nie interesują
filozoficzne pytania, dylematy etyczne oraz refleksja nad wartościami i
fenomenami tego świata, to znaczy, że… ma kontakt tylko z częścią dzisiejszych
nastolatków. Dla wielu młodych ludzi nieobce są chwile zadumy nad naturą
otaczającej nas rzeczywistości. I to zarówno rzeczywistości fizycznej, jak i
intelektualnej i duchowej. Taka młodzież czyta, docieka, zadaje trudne pytania.
I nie boi się uczestniczyć w publicznych dyskusjach dotyczących człowieka i jego relacji ze
światem. Taką młodzież można spotkać w IV LO im. Tadeusza Kościuszki w
Krakowie!
W ubiegłym tygodniu, 25 maja 2016 r. miała miejsce pierwsza
debata w ramach większego – bo obejmującego również przyszły rok szkolny - projektu
„ZNAK w szkole”, któremu patronuje miesięcznik ZNAK, a w który włączyły się
krakowskie licea: IV LO, V LO, VI LO oraz współorganizator przedsięwzięcia –
VII Prywatne LO.
Uczniowie biorący udział w tej inicjatywie czytają teksty naukowe i
popularnonaukowe, przygotowują do nich pytania/uwagi/sugestie, by następnie móc je wygłosić podczas cyklu publicznych
debat z udziałem redaktorów ZNAKU i przedstawicieli świata akademickiego.
Chętni mogą również zawrzeć swoje refleksje na dany temat w esejach, które mają
szansę na publikację na stronie miesięcznika. Najaktywniejsi i najlepsi
uczniowie mogą liczyć na niebagatelną nagrodę: staż dziennikarski w
miesięczniku ZNAK.
dr hab. Bartłomiej Dobroczyński
Pierwsza debata dotyczyła problemu ciała i cielesności –
tego jak na przestrzeni wieków człowiek podchodził do tematu ciała, jakie były
wzorce myślenia o kanonie cielesnego piękna, w czym ciało przeszkadzało wielkim
filozofom a w czym zwykłym ludziom, jak w różnych kulturach i w różnych czasach
rozumiano pojęcie szacunku do ciała oraz tego jakie dzisiaj mamy relacje z
własnym ciałem. Z młodzieżą z krakowskich liceów rozmawiał gość specjalny: dr hab.
Bartłomiej Dobroczyński z Instytutu Psychologii UJ, a także organizatorzy
projektu dr Paweł Rogala, dr Dominika Kozłowska i dr Joanna Koleff-Pracka. Kolejne
spotkania czekają uczniów już po wakacjach. Młodzi ludzie będą mieli szansę
podczas nich porozmawiać o granicach bioetycznych we współczesnej medycynie, o
stosunku ludzi do zwierząt, o tym czym dla nas są dziś rzeczy i dobrobyt
(kultura nadmiaru, kultura wyrzucania) oraz o granicach gościnności.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.