Katarzyna Kozyra to polska rzeźbiarka, a także artystka tworząca instalacje, fotografię i sztukę wideo.
.
Urodziła się 1 lutego 1963 roku w Warszawie. Studiowała
germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim. Jest absolwentką tzw.
"Kowalni", czyli pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Hochschule für Graphik und Buchkunst w Lipsku.
Jej pracą dyplomową była "Piramida zwierząt "(1993).
Rzeźba ta przedstawia cztery zwierzęta, postawione jedno na
drugim: koń, na koniu pies, na psie kot, na kocie kogut. Katarzyna inspirowała
się obrazem z baśni braci Grimm „Trzej muzykanci z Bremy”. Jedno zastrzeżenie
było takie, że zwierzęta miały być martwe.
W jednym z wywiadów Kozyra mówiła:
"Koń był jeden, ten zapłacony. Psów była masa, mogłam sobie wybierać, jakiego chciałam. Z tym że wszystkie miały ten sam feler - były nadgniłe. Dostałam wreszcie psa, którego kwadrans wcześniej uśpiono na życzenie właściciela. Kotów było ze sześć do wyboru, a koguty zatłukłam dwa, nie wiedziałam, który będzie lepszy, duży czy mały. Miałam problem: czy nie powinnam w imię konsekwencji kupić także żywe psy i koty i dać im w łepek. Co mnie powstrzymało? Emocje. Nie potrafiłabym tego, przynajmniej wtedy."
Zwierzęta zostały przeznaczone na śmierć zanim wybrała je
artystka. Kontrowersyjne było to, że użyła ich do realizacji swojej pracy
dyplomowej.Śmierć konia, który nosił imię artystki - Kasia, Kozyra
sfilmowała.
Głównym tematem pracy
było zadawanie śmierci niewinnym zwierzętom i brak reakcji społeczeństwa na to
zjawisko. Konie są wywożone na rzeź, koty i psy są jadane w Azji, a koguty wykorzystywane
jako główny element niedzielnego obiadu. Jak widać los zwierząt nie był jej
obojętny. Autorka starała się sprowokować ludzi, żeby zaczęły się dyskusje na
temat traktowania ich i bezsensownej śmierci. Myślę, że jeśli człowiek ma w
sobie jeszcze resztę uczuć to może to zmienić tok myślenia. Dzieło kieruje
przekaz do wszystkich, a więc zastanówmy
się. Rozgłos wokół pracy spowodował, że do Kozyry przylgnęło miano artystki kontrowersyjnej.
Gdy Kozyra była podczas tworzenia „Piramidy zwierząt”
wykryto u niej nowotwór.
Przeszła całą wyczerpującą terapię. Uświadamiała ludziom, że śmierć wpisana jest w
życie każdego z nas, lecz może ona przyjść zupełnie niespodziewanie i szybciej niż można to sobie
wyobrazić.
Prywatne doświadczenie wyniszczającej choroby artystka
wpisała w swą kolejną pracę - "Olimpię". Dzieło składa się z tryptyku fotograficznego oraz filmu
wideo rejestrującego zabieg chemioterapii, któremu poddała się artystka
od 1992 roku cierpiąca na chorobę nowotworową.
Ciało
kobiety jest upozowane jak na słynnym obrazie francuskiego impresjonisty
Eduarda Maneta.
Na obrazie Katarzyny
Kozyry na pierwszym planie widnieje łóżko,na którym leży naga kobieta, a tuż za
nią siedzi kot. Na drugim tle widać mężczyznę ubranego w białą szatę z
bukietem kwiatów w ręku. Tło obrazu jest czarne, sprawia, że możemy
odczuć atmosferę : przytłoczenie, cierpienie. Obraz ten
zawiera wiele symboli. Autorka namalowała nagą kobietę pozbawioną włosów (zostały stracone w wyniku chemioterapii) , która
leży ona na niebieskiej jedwabnej pościeli, symbolizuje to niewinność i kobiecość. Dostrzegamy, że to nie ona jest winna tego co ją spotkało, świadczy o tym
widniejąca na obrazie lilia (w uchu kobiety).Na łóżku
siedzi również kot, jego pysk może wskazywać na ogromne cierpienie jakie podejmują
ludzie chorzy na nowotwór. Kot jest symbolem diabła, nieszczęścia. Mężczyzna z
bukietem kwiatów moim zdaniem wyraża nadzieję i podjęcie walki.
Kozyra
przywróciła schorowanemu, wręcz umierającemu ciału to co najważniejsze –
godność. Ukazała, że nie zawsze jest ono piękne, silne, zdrowe.
„…Był to sprzeciw wobec przekonania o tym, że choroba czy starość ciała skazują jego właściciela na społeczną niewidzialność..."
Wystawiła
okaleczone przez nowotwór ciało na widok publiczny, przełamała dotychczasowe
tabu. Krytyka, jaka spadła na tę pracę po raz kolejny pokazała hipokryzję
drzemiącą w polskim społeczeństwie. Ponownie skrytykowano dzieło Katarzyny: „ Być chorą, starą, umierającą kobietą wolno tylko w zaciszu własnego domu lub szpitala. Publiczne obnoszenie się ze słabością ciała jest niedopuszczalne.”
Kolejnym interesującym dziełem Katarzyny są – „Więzy
krwi” (1995 r.)
Fotografie przedstawiają dwie nagie
kobiety leżące na tle dwóch czerwonych znaków: krzyża i półksiężyca. Tematem są
kobiety, które są ofiarami wojen. Koncepcja fotografii pojawiła się pod wpływem
trwającej w tamtym czasie – wojny na Bałkanach. Krzyż symbolizuje –
chrześcijaństwo, a półksiężyc – islam.
Symbole te oznaczają tu bratobójczą
wojnę na tle religijnym.
Poszczególne zdjęcia przedstawiają:
1 – siostrę Kozyry leżącą na czerwonym
półksiężycu. Modelka jest naga. Jej prawa noga jest amputowana poniżej kolana.
2 – pozującą do zdjęcia Katarzynę,
która leży w prawej górnej części czerwonego krzyża. Artystka jest na tym
zdjęciu chuda i zmęczona, widać oznaki choroby.
3 – siostrę Kozyry leżącą w środku
czerwonego krzyża, przy czym w odróżnieniu od fotografii 1 tło nie jest białe,
lecz wypełnione kapustą.
4 - Katarzynę, która leży w dolnej
części czerwonego półksiężyca, przy czym prawa strona fotografii jest
wypełniona kalafiorami.
Kapusta i kalafior nawiązują z jednej
strony do płodności i natury, a z drugiej do pól rolnych, które zostawały
zamieniane na masowe groby ofiar wojennych.
Pokrewieństwo między kobietami ma być protestem przeciwko władzy mężczyzn, traktujących religię jako nowe pole dominacji. Więzy krwi między siostrami mają ukazywać przeciwwagę dla „braterskiej” rywalizacji.
Pokrewieństwo między kobietami ma być protestem przeciwko władzy mężczyzn, traktujących religię jako nowe pole dominacji. Więzy krwi między siostrami mają ukazywać przeciwwagę dla „braterskiej” rywalizacji.
Pracę po raz pierwszy zaprezentowano w
1995 roku w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski jako część
wystawy Antyciała.
Inne dzieła Katarzyny Kozyry to m.in. Łaźnia żeńska,Łaźnia męska,Święto Wiosny,W sztuce marzenia stają się rzeczywistością. Myślę, że warto zobaczyć je w i w wolnym momencie poddać się refleksji.
Ważniejsze osiągnięcia i nagrody:
- W 1999 reprezentowała Polskę na 48. Międzynarodowym Biennale Sztuki w Wenecji, gdzie za wideoinstalację Łaźnia męska dostała wyróżnienie honorowe.
- Na przełomie 2010 i 2011 roku odbyła się duża wystawa monograficzna Kozyry w warszawskiej Zachęcie "Katarzyna Kozyra. Casting".
- Na przełomie 2011 i 2012 roku Kozyra miała drugą przekrojową wystawę w Polsce, tym razem w Muzeum Narodowym w Krakowie.
- We wrześniu 2011 roku otrzymała nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Źródła:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.