Zakres wymagań na sprawdzian z przedmiotu „wiedza o
kulturze”
w drugim półroczu roku szkolnego 2016/2017
ocena dopuszczająca
uczeń
potrafi:
- · Przywołać nazwy 4 dyscyplin naukowych zajmujących się sztuką
- · wymienić we właściwej kolejności epoki historyczno-literackie od czasów antycznych do końca XIX wieku włącznie
- · podać nazwy Wielka Awangarda i neoawangarda (druga awangarda)
- · wskazać źródłosłów nazw poznanych na lekcjach kierunków awangardowych
- · dopasować reprodukcje wskazanych dzieł awangardowych do kierunków, które dzieła te reprezentują
ocena dostateczna
Uczeń
wykonał 90 % zadań na ocenę dopuszczającą, a ponadto potrafi:
- · Wskazać funkcje sztuki, jakie pełni ona w życiu społeczeństwa
- · Wyjaśnić pojęcie „awangarda”
- · Podać przynajmniej 2 cechy poznanych na lekcjach kierunków i nurtów w sztuce XX wieku
- · Przypisać opis danego zjawiska (uwaga: także sztuki nieawangardowej – np. sztuki III Rzeszy, socrealizmu) w sztuce XX wieku do tego zjawiska
- · Podać autorów i tytuły dzieł awangardowych omawianych na zajęciach, których reprodukcje będą przywołane na sprawdzianie
ocena dobra
Uczeń
wykonał 90 % zadań na ocenę dostateczną, a ponadto potrafi:
- · Scharakteryzować uproszczony model prof. Juliana Krzyżanowskiego podając cechy epok apollińskich i dionizyjskich
- · Wyjaśnić WŁASNYMI SŁOWAMI (ale merytorycznie i językowo poprawnie) pojęcia związane z technikami i metodami pracy artystów awangardowych kierunków plastycznych (np. kolaż, widzenie symultaniczne, ready-mades, automatyzm)
- · Wykazać się znajomością nazwisk najważniejszych awangardowych artystów polskich (Witkacy, Leon Chwistek, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński) omawiając pokrótce ich twórczość
ocena bardzo dobra
Uczeń
wykonał 90 % zadań na ocenę dobrą, a ponadto potrafi:
- · Zanalizować tekst źródłowy dotyczący jednego z nurtów sztuki awangardowej (futuryzm, dadaizm lub surrealizm) odwołując się przy tym do informacji zdobytych na zajęciach i podczas lektury podręcznika przedmiotowego
- · Wyjaśnić znaczenie zjawiska awangardy dla rozumienia całej sztuki XX wieku posługując się takimi pojęciami jak autonomia sztuki i „wiek komentarza”
- · Formułować wszystkie wypowiedzi pisemne posługując się bardzo poprawnym językiem i terminologią naukową właściwą dla danego zjawiska
ocena celująca
Uczeń
wykonał 90 % zadań na ocenę bardzo dobrą, a ponadto potrafi:
- · Wykazać się znajomością twórczości wszystkich artystów, których nazwiska przywoływane były na zajęciach
- · Znajdywać elementy wspólne i różnice między wszystkimi omówionymi na zajęciach kierunkami i nurtami w sztuce – dokonywać ich pogłębionej komparatystycznej analizy w kontekście sytuacji politycznej, społecznej, kulturowej
- · Formułować dojrzałe i wnikliwe wnioski próbując - w odniesieniu do zaprezentowanych zagadnień - stawiać hipotezy badawcze
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.