Nikomu się to nie podoba, ale trudno - przeżyjemy to jakoś. Aby zdobyć satysfakcjonujące oceny, trzeba wiedzieć czego będą od Was oczekiwać, zatem poniżej zamieszczam szczegółowe zestawienie zagadnień na sprawdzian.
Jakie tematy trzeba powtórzyć? (czego nie wymieniam,
tego powtarzać nie trzeba)
1. Pojęcia kultury - na podstawie
notatek z zeszytu (atrybutywny i
dystrybutywny aspekt kultury – każdy potrafi określić w jakim aspekcie
słowo kultura pojawi się w zdaniu!!!) oraz podręcznika (dyscypliny zajmujące
się kulturą – umieć wymienić 4
dyscypliny!), s.11-12
2. Kategorie kultury: kultura materialna, k. społeczna, k. duchowa
oraz wspólnota – każdy potrafi
wyjaśnić te pojęcia!!!; pojęcia związane z kategorią kultury społecznej: intersubiektywizm kultury, internalizacja
kultury – każdy rozumie te pojęcia i jest w stanie odpowiadać na pytania
zawierające te pojęcia!!! - na podstawie notatek w zeszycie i podręcznika
s. 19-24
3. Najważniejsze
twierdzenia o kulturze: naturalizm metodologiczny, antynaturalizm
metodologiczny – w pytaniach typu „test wyboru” każdy potrafi wskazać definicję
tych pojęć!!! - notatki w zeszycie i
podręcznik s.26-29
4. Spójność i wewnętrzne
zróżnicowanie kultur: solidarność
organiczna i mechaniczna, warstwy społeczne (stany, klasy) – każdy jest w
stanie wyjaśnić te pojęcia!!!, kultura i władza - notatki w zeszycie i
podręcznik s. 31- 34
5. Kultury i czas: ewolucjonizm i dyfuzjonizm w naukach
humanistycznych, koncepcja 3 temp
historii - w pytaniach typu „test wyboru” każdy potrafi wskazać definicję
tych pojęć!!!, genogramy – każdy umie
wyjaśnić to pojęcie!!! (informacje o genogramach dostępne w
prezentacji "Kultury i czas" na blogu ), notatki w zeszycie oraz
podręcznik s.36-38
6. Komunikacyjny
charakter kultury: media kultury, teksty kultury, kontekst,
tekstualizm, kontekstualizm, interpretacja, hermeneutyka, strukturalizm – każdy
umie dopasowywać pojęcia do gotowych definicji!!!; ponadto każdy czyta sobie dokładnie to, co w podręczniku napisano o STRUKTURALIZMIE oraz o "znaczącym" i "znaczonym"!!! - podręcznik s. 39-47
7. Dziedziny kultury:
wzory kultury i światopogląd: światopogląd, wartości ostateczne, normy i dyrektywy – każdy umie
wyjaśnić te pojęcia!!!, sfery kultury, nazwisko Jerzego Kmity i jego społeczno
regulacyjna koncepcja kultury – każdy zna!!!, nazwisko Ruth Benedict – każdy zna!!!
Pojęcie wzorów kultury – każdy kojarzy
je z Ruth Benedict!!! - notatki z zeszytu oraz podręcznik s. 49-51, s.56-57
8. Dziedziny kultury:
magia, religia, światopoglądy świeckie: prawo przyległości i prawo podobieństwa Frazera – umieć wyjaśnić, elementy magii wg Maussa – umieć wymienić,
różnice między magią a religią –
umieć wymienić, różne podziały religii, definicje światopoglądowych dziedzin
kultury (magia, religia, ideologie świeckie), pojęcie SACRUM i PROFANUM; umieć wymienić nazwy religii niemonoteistycznych opisanych w podręczniku (buddyzm, hinduizm) filozofie metafizyczne + ideologie
polityczne – każdy ma umieć porównać!!! - notatki z zeszytu oraz podręcznik
s.57-66
9. Dziedziny kultury: religie
monoteistyczne: zaratusztrianizm,
judaizm, chrześcijaństwo, islam – każdy zna podstawowe pojęcia związane z
tymi religiami (imię założyciela/ważnego proroka, święta księga,
określenie(nazwa) Boga w danej religii, podstawowe
zasady wiary.
Zachęcam do przypomnienia sobie prezentacji z lekcji (dostępne na
niniejszym blogu).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.