sobota, 3 grudnia 2016

Uwaga - SPRAWDZIAN!

Nikomu się to nie podoba, ale trudno - przeżyjemy to jakoś. Aby zdobyć satysfakcjonujące oceny, trzeba wiedzieć czego będą od Was oczekiwać, zatem poniżej zamieszczam szczegółowe zestawienie zagadnień na sprawdzian.


Jakie tematy trzeba powtórzyć? (czego nie wymieniam, tego powtarzać nie trzeba)



1.      Pojęcia kultury - na podstawie notatek z zeszytu (atrybutywny i dystrybutywny aspekt kultury – każdy potrafi określić w jakim aspekcie słowo kultura pojawi się w zdaniu!!!) oraz podręcznika (dyscypliny zajmujące się kulturą – umieć wymienić 4 dyscypliny!), s.11-12

2.      Kategorie kultury: kultura materialna, k. społeczna, k. duchowa oraz wspólnota – każdy potrafi wyjaśnić te pojęcia!!!; pojęcia związane z kategorią kultury społecznej: intersubiektywizm kultury, internalizacja kultury – każdy rozumie te pojęcia i jest w stanie odpowiadać na pytania zawierające te pojęcia!!!   -  na podstawie notatek w zeszycie i podręcznika s. 19-24

3.      Najważniejsze twierdzenia o kulturze: naturalizm metodologiczny, antynaturalizm metodologiczny – w pytaniach typu „test wyboru” każdy potrafi wskazać definicję tych pojęć!!!   - notatki w zeszycie i podręcznik s.26-29

4.      Spójność i wewnętrzne zróżnicowanie kultur: solidarność organiczna i mechaniczna, warstwy społeczne (stany, klasy) – każdy jest w stanie wyjaśnić te pojęcia!!!, kultura i władza - notatki w zeszycie i podręcznik s. 31- 34

5.      Kultury i czas: ewolucjonizm i dyfuzjonizm w naukach humanistycznych, koncepcja 3 temp historii - w pytaniach typu „test wyboru” każdy potrafi wskazać definicję tych pojęć!!!, genogramy – każdy umie wyjaśnić to pojęcie!!! (informacje o genogramach dostępne w prezentacji "Kultury i czas" na blogu ), notatki w zeszycie oraz podręcznik s.36-38

6.      Komunikacyjny charakter kultury: media kultury, teksty kultury, kontekst, tekstualizm, kontekstualizm, interpretacja, hermeneutyka, strukturalizm – każdy umie dopasowywać pojęcia do gotowych definicji!!!; ponadto każdy czyta sobie dokładnie to, co w podręczniku napisano o STRUKTURALIZMIE oraz o "znaczącym" i "znaczonym"!!! - podręcznik s. 39-47

7.      Dziedziny kultury: wzory kultury i światopogląd: światopogląd, wartości ostateczne, normy i dyrektywy – każdy umie wyjaśnić te pojęcia!!!, sfery kultury, nazwisko Jerzego Kmity i jego społeczno regulacyjna koncepcja kultury – każdy zna!!!, nazwisko Ruth Benedict – każdy zna!!! Pojęcie wzorów kultury – każdy kojarzy je z Ruth Benedict!!! - notatki z zeszytu oraz podręcznik s. 49-51, s.56-57

8.      Dziedziny kultury: magia, religia, światopoglądy świeckie: prawo przyległości i prawo podobieństwa Frazera – umieć wyjaśnić, elementy magii wg Maussa – umieć wymienić, różnice między magią a religią – umieć wymienić, różne podziały religii, definicje światopoglądowych dziedzin kultury (magia, religia, ideologie świeckie), pojęcie SACRUM i PROFANUM; umieć wymienić nazwy religii niemonoteistycznych opisanych w podręczniku (buddyzm, hinduizm) filozofie metafizyczne + ideologie polityczne – każdy ma umieć porównać!!! - notatki z zeszytu oraz podręcznik s.57-66

9.  Dziedziny kultury: religie monoteistyczne: zaratusztrianizm, judaizm, chrześcijaństwo, islam – każdy zna podstawowe pojęcia związane z tymi religiami (imię założyciela/ważnego proroka, święta księga, określenie(nazwa) Boga w danej religii, podstawowe zasady wiary.


Zachęcam do przypomnienia sobie prezentacji z lekcji (dostępne na niniejszym blogu).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.