Chciałem
dzisiaj przybliżyć zjawisko zwane PERFORMANCE
- tzw. sztuka żywa, polegająca na bezpośrednim kontakcie z widzem. Jest to
zjawisko tak rozległe,że nie ma jednej definicji. Artysta wykorzystuje siebie,
swoje ciało, poglądy jako materiał, przez co sam w sobie staje się dziełem
sztuki. Za pomocą cierpienia, smutku, szczęścia ale również seksualności tworzy
sztukę, która jest szczera oraz prawdziwa, która przemawia do widza. Czasami performance przedstawia człowieka, który
np. siedzi na krześle lub gra w karty przez parę dni pod rząd. Artysta nawiązuje
szczególną więź z odbiorcą, gdyż pozwala mu wpływać na dzieło.
Jedną z najbardziej znanych artystek performance jest Marina Abramović. W dużej
mierze jej performance były body-artami (czyli wystawami, gdzie materiałem i
środkiem wyrażania sztuki jest ciało artysty) .
Przykładowe performance Mariny Abramowić zwanej babcią
performance:
Rhythm 10
W
swoim pierwszym występie Abramović, korzystając z
dwudziestu noży i
dwóch magnetofonów, grała w rosyjską grę, polegającą na rytmicznym uderzaniu nożem między rozstawionymi palcami dłoni.
Rhythm 0
Performance
ten miał przetestować granice między artystą a widownią, sprawdzić jak daleko
posunie się widz. Abramović umieściła na
stole 72 obiekty, które ludzie mogli używać w sposób, w jaki sami
chcieli . Niektóre przedmioty mogły sprawiać przyjemność, podczas gdy inne mogły
sprawiać ból lub nawet skrzywdzić
artystkę. Wśród tych rzeczy była: róża, pióro, miód,
bat, nożyczki, skalpel, pistolet i jeden nabój do pistoletu. Przez sześć godzin artystka pozwoliła publiczności, korzystając z
wyżej wymienionych przedmiotów, oddziaływać na swoje ciało. Po
tym wydarzeniu zauważyła, że na początku publiczność reagowała
ostrożnie i skromnie, ale w miarę upływu czasu ludzie zaczęli działać
bardziej agresywnie ( w pewnym momencie jeden z widzów
przyłożył pistolet do głowy artystki).
The Artist Is Present
Najdłuższy performance artystki trwający od 14 marca do 31 maja. Artystka
pozostawała w bezruchu przez 700 godzin.
Przez sześć dni w tygodniu w godzinach otwarcia muzeum artystka siedziała
nieruchomo na krześle ustawionym pośrodku sali, naprzeciwko artystki znajdowało
się krzesło, na którym siadali kolejni widzowie, z którymi nieruchoma artystka
w milczeniu wymieniała spojrzenia. Każdy z odwiedzających mógł spędzić z
artystką tyle czasu, ile chciał. Reakcje widzów były zróżnicowane – część z
nich płakała, inni próbowali włączyć się z własnym performancem.
Dla zainteresowanych
Film
dokumentalny Matthewa Akersa pt. Marina
Abramović: Artystka obecna
YOUTUBE
CHANEL użytkownika Martina
Boero
słyszałam trochę o tej artystce i szczerze mówiąc nie rozumiem jak można swoim ciałem tworzyć performance, na pewno jest to efektowne ale dla mnie to przegięcie...
OdpowiedzUsuńmimo wszystko fajnie, że o niej wspomniałeś :)
Jaki aktualny (z punktu widzenia naszej ostatniej lekcji) artykuł! Bardzo dziękuję za taką adekwatną reakcję na omawiane na zajęciach tematy :)
OdpowiedzUsuń