Sprawdzian zbliża się wielkimi krokami, a wszystkim zależy, by oceny były pozytywne.
Abyście nie byli niczym nieprzyjemnie zaskoczeni, publikuję zakres wymagań na nasze pierwsze pisemne sprawdzenie wyniesionej przez Was z lekcji WOKu wiedzy:
Antropologiczny
wymiar kultury – sprawdzian
Jakie tematy powtórzyć
na sprawdzian? (czego nie wymieniam, tego powtarzać nie trzeba)
Na ocenę dopuszczającą trzeba:
- · Umieć wymienić przynajmniej cztery dyscypliny naukowe zajmujące się kulturą
- · Znać różnicę między potocznym a naukowym rozumieniem kultury i potrafić ją wyjaśnić
- · Znać etymologię słowa „kultura” (wiedzieć skąd się wzięło i jakie jest jego podstawowe znaczenie)
- · Umieć wymienić i pokrótce scharakteryzować KATEGORIE KULTURY
- · Potrafić wyjaśnić pojęcia: wspólnota, warstwy społeczne, socjalizacja
Na ocenę dostateczną trzeba:
- · Znać pojęcie „trzy tempa historii”
- · Znać pojęcia ewolucjonizmu i dyfuzjonizmu historycznego
- · Znać pojęcie społeczno-regulacyjnej koncepcji kultury Jerzego Kmity
- · Wiedzieć jaka jest różnica między normą a dyrektywą
- · Potrafić wyjaśnić czym są wzory kultury, wartości ostateczne, światopogląd
- · Potrafić wskazać pojęcia naturalizmu metodologicznego i antynaturalizmu metodologicznego (przy podanych definicjach)
- · Znać cechy religii jako dziedziny kultury
- · Znać podstawowe pojęcia związane ze wspomnianymi na lekcjach religiami
- · Umieć porównać magię i religię (podobieństwa – różnice)
- · Umieć dopasować definicje do pojęć: kontekst, kontekstualizm, tekstualizm, intertekstualność, interpretacja, hermeneutyka (definicje będą podane)
Na ocenę dobrą trzeba:
- · Potrafić rozpoznać użycie słowa „kultura” w aspekcie atrybutywnym i dystrybutywnym we wskazanych zdaniach
- · Potrafić wyjaśnić różnicę między filozofiami metafizycznymi a ideologiami politycznymi
- · Znać prawo przyległości i prawo podobieństwa w koncepcji magii Jamesa Frazera
- · Znać elementy magii wskazane przez Marcela Maussa
- · Umieć wyjaśnić modele solidarności społecznej według Emila Durkheima
Na ocenę bardzo dobrą trzeba:
- · Potrafić pracować z tekstem źródłowym odczytując jego przesłanie i umiejętnie formułować wypowiedź w odpowiedzi na polecenia do tego tekstu
- · Znać pojęcia: strukturalizm, internalizacja, intersubiektywność
- · Potrafić opisać znaczenie języka jako podstawowego systemu komunikacji międzyludzkiej
Na ocenę celującą trzeba:
- · Potrafić zbudować poprawną językowo i merytorycznie krótką wypowiedź pisemną odnoszącą się do podanego problemu z zakresu kulturoznawstwa zawierającą własne przemyślenia
Zachęcam do przypomnienia
sobie prezentacji z lekcji
(dostępne na blogu)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.