W roku szkolnym 2016/2017 udział w Akademii Filmowej "Kino z klasą" biorą:
- klasa 2H - cykl "Kino klasyków"
- klasa 1H - cykl "Trudne tematy"
Aktualne cykle filmowe na rok szkolny 2015/2016 proponowane przez organizatorów "Kina z klasą" dostępne są TUTAJ
Wszystkich chętnych zapraszam do wspólnych wizyt w kinie Kika!
cykle filmowe proponowane przez organizatorów "Kina z klasą" w roku szkolnym 2014/2015:
ŚCIEŻKA: FILMOWE LEKCJE HISTORII
Od chwili powstania, kino podejmowało wątki historyczne. Naszym celem jest pokazanie filmów, które nie skupiają się na konkretnych wydarzeniach, lecz podejmuję temat w szerszym kontekście. Ta swoista lekcja historii w kinie pomoże młodym ludziom zrozumieć zawiłości niedalekiej przeszłości.
Lekcja 1: Powstanie Warszawskie oczami trzydziestolatka
MIASTO 44 | Miasto 44,
reż. Jan Komasa, Polska 2014
Bohaterami swojego drugiego pełnometrażowego filmu Jan Komasa uczynił, podobnie jak w debiutanckiej, świetnie przyjętej przez krytykę i publiczność "Sali samobójców" (2011), ludzi młodych, dopiero stojących na progu dorosłości. To właśnie z ich perspektywy przedstawiona jest historia powstania, nad którego zasadnością do dziś toczy się w społeczeństwie wzbudzająca skrajne emocje dyskusja.
Lekcja 2: Niełatwe stosunki polsko - żydowskie
IDA | Ida,
reż. Paweł Pawlikowski, Dania/Polska 2013, 80'
Choć "Idę" można wpisać w ramy dyskusji o powojennych stosunkach polsko-żydowskich, jego twórca daleki jest od ferowania wyroków i wypowiadania jednoznacznych sądów. To także - a dla niektórych przede wszystkim - wyjątkowo wysublimowany artystycznie film, w którym poszukiwanie własnej historii i tożsamości przybiera kameralną, intymną postać. Paweł Pawlikowski stworzył dzieło, które wymyka się prostym definicjom oraz zachęca do rozważań o naturze historycznej, politycznej, estetycznej, moralnej.
Lekcja 3: Dzieci - niezawinione ofiary wojny
GROBOWIEC ŚWIETLIKÓW | Hotaru no haka,
reż. Isao Takahata, Japonia 1988. 89'
Wstrząsający film, którego scenariusz powstał na podstawie biograficznej powieści Akiyuki Nosaka.
Siłą filmu Takahaty jest jego mocne osadzenie w wojennej rzeczywistości. Fakt, że jest to animacja (stworzona w cenionym na całym świecie studiu Ghibli, skąd pochodzą takie filmy jak "Nausicaä z Doliny wiatru" czy "Mój sąsiad Totoro") stanowi dodatkową zachętę do poznania innego niż fabularno-dokumentalne przedstawienia okrucieństw wojny. "Grobowiec świetlików" niesie w sobie ładunek emocjonalny nie mniejszy niż relacje naocznych świadków tragicznych wydarzeń, których historia - także ta najnowsza - wciąż nam nie oszczędza.
Siłą filmu Takahaty jest jego mocne osadzenie w wojennej rzeczywistości. Fakt, że jest to animacja (stworzona w cenionym na całym świecie studiu Ghibli, skąd pochodzą takie filmy jak "Nausicaä z Doliny wiatru" czy "Mój sąsiad Totoro") stanowi dodatkową zachętę do poznania innego niż fabularno-dokumentalne przedstawienia okrucieństw wojny. "Grobowiec świetlików" niesie w sobie ładunek emocjonalny nie mniejszy niż relacje naocznych świadków tragicznych wydarzeń, których historia - także ta najnowsza - wciąż nam nie oszczędza.
Lekcja 4: Socjalizm - stan umysłu
RUSSENDISKO | Russendisko,
reż. Oliver Ziegenbalg, Niemcy 2012, 100'
Brawurowa komedia w rytmie rosyjskiego disco o miłości, przyjaźni, marzeniach i poszukiwaniu szczęścia oraz spełnienia.
Jest lato 1990 roku i niedawno upadł berliński mur. Trzej przyjaciele z Moskwy - Vladimir, Misza i Andriej przyjeżdżają do niemieckiej stolicy.
Jest lato 1990 roku i niedawno upadł berliński mur. Trzej przyjaciele z Moskwy - Vladimir, Misza i Andriej przyjeżdżają do niemieckiej stolicy.
Lekcja 5: Służby reżimu przeciwko wolności
RĘKOPISY NIE PŁONĄ | Dast-Neveshtehaa Nemisoosand,
reż. Mohammad Rasoulof, Iran 2013, 125'
Film Rasoulofa oparty jest na autentycznej historii - wspomnienia Kasry nawiązują do jednego z wydarzeń, jakie miały miejsce w latach 1988-1999, kiedy w wyniku czystek władza zlikwidowała około 80 irańskich intelektualistów: pisarzy, dziennikarzy, publicystów. Wszystkie zbrodnie pozorowano na samobójstwa.
Rasoulof z niezwykłą odwagą i bezkompromisowością pokazuje represyjne działania irańskiego reżimu, spośród których cenzura jest najłagodniejszą formą ucisku. Za nielegalne nakręcenie "Rękopisów…", w tajemnicy przed władzami, reżyser został pozbawiony praw do wykonywania zawodu na 20 lat oraz skazany na 6 lat więzienia. Jego film, krążący po licznych festiwalach, to szokujące świadectwo obecnej sytuacji społeczno-politycznej w Iranie.
Rasoulof z niezwykłą odwagą i bezkompromisowością pokazuje represyjne działania irańskiego reżimu, spośród których cenzura jest najłagodniejszą formą ucisku. Za nielegalne nakręcenie "Rękopisów…", w tajemnicy przed władzami, reżyser został pozbawiony praw do wykonywania zawodu na 20 lat oraz skazany na 6 lat więzienia. Jego film, krążący po licznych festiwalach, to szokujące świadectwo obecnej sytuacji społeczno-politycznej w Iranie.
ŚCIEŻKA: WSPÓŁCZESNE KINO EUROPEJSKIE
Naszym celem jest pokazanie młodemu człowiekowi bogactwa współczesnego kina europejskiego w całej rozpiętości. Filmy te różni prawie wszystko: forma, tematyka, sposób realizacji. Nie sposób jednak nie dostrzec, iż mianownikiem wspólnym tych filmów jest język filmowy, dzięki któremu starają się dotrzeć do współczesnego odbiorcy kultury audiowizualnej. Nie są to filmy łatwe, niemniej jednak jesteśmy pewni, iż mogą dostarczyć odbiorcy wielu istotnych spostrzeżeń na temat współczesnego świata.
Lekcja 1: Mechanizm ostracyzmu społecznego
POLOWANIE | Jagten,
reż. Thomas Vinterberg, Dania/Szwecja 2012, 105'
Thomas Vinterberg z niebywałą sprawnością pokazuje mechanizm samonakręcającej się spirali ostracyzmu. Precyzyjnie skonstruowana historia pozwala poznać zasady działania społeczności, która w obliczu naruszenia ustalonego ładu nie cofnie się przed wykluczeniem jednostki, do tej pory uważanej za "swoją", należącą do wspólnoty.
Lekcja 2: Konsumpcyjny portret rzeczywistości
WIELKIE PIĘKNO | La grande bellezza,
reż. Paolo Sorrentino, Francja/Włochy 2013, 142'
"Doszedłem w życiu do momentu, w którym nie robię już rzeczy, na jakie nie mam ochoty", mówi główny bohater wielkiego dzieła Paola Sorrentino, obsypanego nagrodami dla najlepszego filmu na najważniejszych festiwalach międzynarodowych oraz uhonorowanego Oscarem (2014) za najlepszy film nieanglojęzyczny. Reżysera okrzyknięto następcą włoskiego mistrza Federico Felliniego, a samo "Wielkie piękno" w ciągu niespełna dwóch lat od premiery już zyskało miano filmu kultowego.
Poszukiwanie przez głównego bohatera filmu tytułowego "wielkiego piękna" to oszałamiająca stylistycznie podróż w głąb siebie, jak również uwspółcześniony komentarz do portretu rzeczywistości, jaki ponad pół wieku temu stworzył Federico Fellini w "Słodkim życiu".
Poszukiwanie przez głównego bohatera filmu tytułowego "wielkiego piękna" to oszałamiająca stylistycznie podróż w głąb siebie, jak również uwspółcześniony komentarz do portretu rzeczywistości, jaki ponad pół wieku temu stworzył Federico Fellini w "Słodkim życiu".
Lekcja 3: Stereotypy a poszukiwanie własnej drogi
SERCE LWA | Leijonasydän,
reż. Dome Karukoski, Finlandia/Szwecja 2013, 104'
Świeżo po wyjściu z więzienia Teppo stara się rozpocząć życie na nowo. Ale wytatuowana na ramieniu swastyka i przyjaciele skinheadzi, którzy nie opuszczają go na krok, powodują, że zatrzaskują się przed nim każde drzwi.
Teppo jest wzorcowym przykładem człowieka "chorego na nienawiść". Nienawidzi przedstawicieli odmiennych ras i zmieniającego się świata, w którym nie potrafi sobie poradzić. A przede wszystkim siebie samego. Ten zawód własną osobą skrywa pod płaszczem przemocy i nazistowskich bredni. W filmie Dome Karukoskiego odkupienie i szansa na nowe życie objawiają się pod postacią długonogiej blondynki, zaś gra stereotypami staje się punktem wyjścia do opowieści o szukaniu siebie.
Teppo jest wzorcowym przykładem człowieka "chorego na nienawiść". Nienawidzi przedstawicieli odmiennych ras i zmieniającego się świata, w którym nie potrafi sobie poradzić. A przede wszystkim siebie samego. Ten zawód własną osobą skrywa pod płaszczem przemocy i nazistowskich bredni. W filmie Dome Karukoskiego odkupienie i szansa na nowe życie objawiają się pod postacią długonogiej blondynki, zaś gra stereotypami staje się punktem wyjścia do opowieści o szukaniu siebie.
Lekcja 4: Normalni anormalni?
VINCENT CHCE NAD MORZE | Vincent will Meer,
reż. Ralf Huettner, Niemcy 2010, 95'
Kiedy umiera matka Vincenta, ojciec umieszcza dwudziestosiedmioletniego syna w ośrodku leczenia zdrowia psychicznego. Starający się o reelekcję wpływowy polityk obawia się, że publiczne pokazywanie się z chorującym na zespół Tourette'a Vincentem może zaszkodzić jego wizerunkowi. Choroba, której nie można wyleczyć, lecz jedynie łagodzić jej skutki, objawia się tikami nerwowymi oraz niekontrolowanym wykrzykiwaniem wulgaryzmów.
Lekcja 5: Tożsamość nienormatywna - w poszukiwaniu siebie i akceptacji społecznej
POWIEM CI WSZYSTKO | Kerron sinulle kaiken,
reż. Simo Halinen, Finlandia 2013, 95'
Maarit urodziła się jako mężczyzna. Operacja zmiany płci, która pozwoliła jej rozpocząć życie w upragnionym ciele kobiety, jednocześnie zakończyła jej małżeństwo. Mimo to stara się prowadzić normalne życie i nie traci nadziei, że jeszcze kiedyś szczęśliwie się zakocha. Zdaje się być nawet pogodzona z faktem, że mimo swego wyższego wykształcenia pedagogicznego i świetnych referencji, nikt nie chce jej zatrudnić w placówce, w której miałaby kontakt z dziećmi i młodzieżą - dlatego pracuje poniżej swoich kwalifikacji jako sprzątaczka w gabinecie psychoterapeutki. Kiedy przypadkowo zostaje wzięta za panią psycholog, zaczyna prowadzić sesje, które pomagają nie tylko pacjentom, ale i jej samej...
ŚCIEŻKA: KINO INTERDYSCYPLINARNE - FILMY O SZTUCE
Film znakomicie nadaj się do pokazywania i upowszechniania innych trudniej dostępnych form artystycznej aktywności ludzi. Zebrane przez filmy to jedne z bardziej udanych prób pokazania ich na ekranie. Zarówno dokumentalne jak i fabularne wypowiedzi twórców poszerzą wiedzę młodych ludzi o sztuce i jej wartości.
Lekcja 1: STREET ART - WSPÓŁCZESNA FORMA MALARSTWA
WYJŚCIE PRZEZ SKLEP Z PAMIĄTKAMI | Exit Through the Gift Shop,
reż. Banksy, USA/Wlk. Brytania 2010, 87'
Banksy to sławny graficiarz, którego dzieła można zobaczyć na całym świecie. Film opowiada o tym, jak ekscentryczny właściciel sklepu i francuski filmowiec-amator próbowali odnaleźć i zaprzyjaźnić się z Banksym.
Lekcja 2: MUZYKA ROCKOWA - NA LEGENDĘ TRZEBA ZAPRACOWAĆ
BĘDZIE GŁOŚNO | It Might Get Loud,
reż. Davis Guggenheim, USA 2008, 97'
Twórcom kina rzadko udaje się przebić przez pełną splendoru otoczkę życia legend rocka. Zdobywca Oscara Davis Guggenheim (Niewygodna prawda) prezentuje osobiste relacje przedstawicieli trzech pokoleń wirtuozów gitary elektronicznej: The Edge’a (U2), Jimmy’ego Page’a (Led Zeppelin) i Jacka White’a (The White Stripes). Będzie głośno pozwala zobaczyć, jak każdy z nich wypracował swoje unikalne brzmienie i styl gry na ulubionych instrumentach, czyli najprzeróżniejszych wersjach gitary. Film skupia się na muzycznym buncie artystów, ukazuje ważne dla nich miejsca, a także niecodzienne dyskusje na temat sposobów i powodów komponowania oraz grania. Widzowie stają się świadkami intymnych chwil, mają też okazję usłyszeć nowe utwory trzech bohaterów. Punktem wyjścia akcji jest dzień, w którym Jimmy Page, Jack White i The Edge po raz pierwszy spotkali się, żeby rozmawiać, wzajemnie się uczyć i grać.
Lekcja 3: MALARSTWO WSPÓŁCZESNE - DROGA NA SZCZYT
POLLOCK | Pollock,
reż. Ed Harris, USA 2000, 122'
Historia życia i twórczości Jacksona Pollocka, amerykańskiego malarza, współtwórcy tzw. Szkoły Nowojorskiej oraz ekspresjonizmu abstrakcyjnego, artysty, którego największym pragnieniem było zespolenie w jedno płótno, energii psychicznej i energii ciała.
Lekcja 4: FOTOGRAFIA - W ŚWIETLE JUPITERÓW
ANNIE LEIBOVITZ: ŻYCIE W OBIEKTYWIE | Annie Leibovitz. Life Through A Lens,
reż. Barbara Leibovitz, Francja 1995, 112'
Annie Leibovitz – jedna z najsłynniejszych i najbardziej znanych artystek fotografików na świecie. Twórczyni intymnych i bardzo osobistych sesji największych gwiazd. Autorka zdjęć, które przeszły do historii, takich jak: ostatnia sesja Johna Lennona i Yoko Ono zrobiona w dniu śmierci artysty czy kontrowersyjna i prowokacyjna sesja Demi Moore w ciąży.
Lekcja 5: PERFORMANCE
MARINA ABRAMOVIĆ: ARTYSTKA OBECNA | Marina Abramovic: The Artist Is Present,
reż. Matthew Akers, USA 2012, 99'
Twórczość Mariny Abramović jest związana w dużej mierze z miejscem jej pochodzenia, sytuacją na Bałkanach i z doświadczeniem XX wieku. Prace wideo często połączone są z aktywnością performance, w którym ciało artystki jest podstawowym medium i jednocześnie częstym tematem (body art). Głównym wątkiem dokumentu jest przeprowadzany przez artystkę performance. Przez trzy miesiące Marina ma siedzieć bez ruchu na krześle i przyglądać się siadającym naprzeciw niej zwiedzającym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.